Nyhetsbrev 10-2018

Bergvärme

Nu är avtalet med Gerox påskrivet. Start med borrningen kommer att ske första veckan i december. Men redan nu önskar de att du som har cykel som står mot väggen i cykelrummet närmast lekplatsen flyttar den till annan plats. Mer info kommer löpande.

Avgifter

Med anledning av att vi väljer bergvärme som energikälla har styrelsen beslutat att sänka avgiften med 5 % från och med 1 januari 2019.

Folder

Styrelsen har tagit fram en folder med information om föreningen som kommer rikta sig de nyinflyttade. Den kommer att delas ut till alla i pappersformat inom den närmsta tiden så att alla får samma information.

Nhetsbrev 9-2018

10-årsfesten

Först och främst ett stort tack till festkommittén som gjorde att den här dagen blev av.

Tack alla som kom och firade Bfr Ekbackens födelsedag. Det var några som hade lagat mat och bjöd alla som kom. En hoppborg restes till både stora och små barns förtjusning.

Nu finns bilder från dagen publicerade på hemsidan. https://www.brfekbacken.se/foton/nggallery/page/1

Entrédörrarna

Den 10 september kommer Lelle målare hit och förbättrar lacken på entrédörrarna.

Den 24 – 25 september påbörjas golvpolering på våningsplanen mellan klockan 24.00 och cirka 02.00. Grundarbetet görs på dagen och poleringen x3 på natten. Det innebär att du bör undvika att beträda golven under den tiden.

Ren Standard börjar golvpolering på våningsplanen den 24 – 25 september och jobbar mellen 24.00 till c:a 02.00. Grundarbetet görs på dan och polishen x 3 på natten vilket innebär att man bör undvika att gå på golven den tiden.

Nyhetsbrev 8-2018

Arbetsdagen

Det var en gedigen skara som kom till årets första städning denna varma och blåsiga dag. Vi hann att städa barnvagnsförrådet, cykelrummen, återvinningsrummet och soprummet. Parkeringsplatserna fick avgränsningar målat på staketet för att det ska bli lättare att se sin parkeringsplats även om det är snö ute.

Medlemsmöte

Styrelsen hade kallat till informationsmöte angående bergvärme och representanter från Gerox kom och berättade om vad de kunde leverera. Tyvärr var mötet inte speciellt välbesökt men de som kom fick en bra genomgång.

10-årsfesten

Nu är en festkommitté utsedd som kommer att jobba för en trevlig dag den 25 augusti. Mer information kommer löpande så håll utkik.

Barnvagnsförrådet                   

Det har blivit trångt i barnvagnsförrådet. Vi kommer därför att märka upp alla barnvagnar som står där och flytta på pulkor till cykelförråden för att frigöra utrymme.

Ta bort därför bort märkningen på de saker du vill behålla. Du har till den 31 augusti på dig.

Styrelsen önskar alla en trevlig sommar!

Nyhetsbrev 7-2018

Städdag!

Den 3 juni 14.00-16.00 kommer vi ha städdag för hela huset! Till städdagen kommer det även finnas en container om man önskar bli av med grovsopor. Vi kommer plantera blommor, måla på staketet till parkeringsplatserna och fylla på jord så att vi jämnar ut grönytorna lite bättre. Det kommer bjudas på dryck och korv i bröd. Alla är välkomna!

 

10 års fest!

Save the date

Hipphipp hurra!

Nu fyller huset 10 år och detta måste ju firas!

Lördag 25 augusti 13.00 till 18.00 kommer vi ha kalaset på vår gräsmatta där det kommer bjudas på mat och dryck samt aktiviteter för alla i huset.

Mera information kommer!

 

Balkonginglasning

Nu har vi flera i huset som önskar glasa in resten av sin balkong och håller på att ta in lite offerter för att välja företag. Vi tänkte kolla om det är flera som önskar glasa in och sänka priset på inglasningen. Mejla in till Maria Hilding om även du är intresserad av en offert gällande inglasning av din balkong. Om ni blir fem lägenheter som glasar in så kommer kostnaden garanterat bli mycket lägre! Mejla Maria senast den 3/6 om du vill var med!

Maria Hilding Våning 15

hildingmaria@gmail.com

 

Nyhetsbrev 6-2018

Lås

Här kommer lite uppdatering om husets nya låssystem:

Den 1 maj 2018 kommer portkoden sluta gälla så det är bara låsbrickorna och porttelefonen som kommer att fungera framöver. På sikt kommer även låscylindrarna till portarna att tas bort.

Vi har säkrat upp så att räddningstjänsten m.m. har tillgång till fastigheten om något skulle hända.

Som vi meddelat tidigare är porttelefonen avstängd mellan 22.00 och 06.00 för att minimera risken för busringning under olämpliga tider. Väntar man besök eller av annan anledning behöver få kontakt med bostadsrättsinnehavare går det att slå telefonnumret på porttelefonens display för att komma i kontakt. Du öppnar då porten genom att trycka siffran 5 eller * (stjärna).

Återvinningsrummet

Det är fortfarande problem med att några ställer grovsopor i återvinningsrummet. På väggarna i rummet är det tydligt beskrivet vad och var vi ska lägga våra sopor.

Vi har ingen hämtning av grovsopor i föreningen. Du måste därför själv se till att få dina sopor bortforslade.

Om detta inte upphör kommer vi behöva stänga rummet till nackdel för den sopsortering vi har idag. Återvinningsrummet finns till för att skona vår miljö.

Soprummet

Även här är det ett återkommande problem med att några skapar sopberg genom att kasta in soporna i den första behållaren istället för att kliva in några steg. Det är lika långt till gatan att gå igenom soprummet som att gå utanför.

Tunnelbanan

Du som känner dig störd av ljuden från tunnelbanan kan ta kontakt med SL för att påtala problemet.

Nyhetsbrev 5-2018

Lås

Nu har det nya låssystemet börjat gälla och här kommer en beskrivning hur det kommer att fungera.

Kontrollera att ditt telefonnummer är rätt genom att ringa upp det från porttelefonen på entréplanet. Gör det inte det så kontakta Lage Hellberg via kontaktformuläret på hemsidan så ser han till att rätt nummer blir inlagt.

Om någon ringer på så öppnar du porten genom att trycka antingen siffran 5 eller * (stjärna). Om man inte väntar besök så kan man svara genom att trycka på telefonsymbolen på mobilen eller svara som vanligt i en fast telefon. Porttelefonen kommer att vara stängd mellan 22.00 – 06.00 för att minimera risken för busringning på olämpliga tider.

Vi kommer att fasa ut möjligheten att använda portkoden och på sikt även ta bort låskolvarna i entrédörrarna. Naturligtvis kommer det finnas ett backupsystem som ser till att vi ska kunna komma in i fastigheten om det skulle bli strömavbrott.

Varje lägenhet har tilldelats 3 (tre) nyckelbrickor och har man behov av flera går de att beställas via kontaktformuläret på hemsidan till en kostnad av 100 kronor styck. De debiteras på kommande månadsavgift.

Skulle oturen vara framme och man blir av med en nyckelbricka är det viktigt att meddela styrelsen via kontaktformuläret på hemsidan för att kunna spärra den i systemet. Viktigt är då att du behöver ange nyckelnummer och lägenhetsnummer.

Föreningslägenheten öppnas med nyckelbrickan och de tider som gäller är från klockan 14.00 första dagen till 12.00 sista dagen. Har du gäster som endast ska stanna en natt så boka ankomstdagen.

Styrelsen

Den nya styrelsen ser ut som följande:

Niklas Björklund (ordförande)
Lage Hellberg (kassör)
Marianne Hernodh (sekreterare)
Sören Nyberg (ledamot)
Rebecca Thorsén (ledamot)
Jenny Wu (suppleant)
Maria Hildning (suppleant)

Styrelsen önskar alla en riktigt GLAD PÅSK!