Nyhetsbrev 4-2018

Huset

Styrelsen vill återigen påminna om att inte släppa in någon i huset vi inte känner igen. I veckan har en företagsrepresentant ringt på våra lägenhetsdörrar för att äska pengar till en suspekt organisation. I huset har vi som policy att förbjuda försäljning och bettleri.

Lås

Nu närmar vi oss utbytet av låssystemet där vi kommer få porttelefon och brickor istället för kod och nycklar.

Nu har brickorna kommit till alla lägenheter och dessa måste kvitteras ut.

Vi kommer därför att finnas på plats på plan 2:

  • Onsdag 14 mars klockan 18.00 – 19.00
  • Söndag 25 mars klockan 17.00 – 18.00

Skulle dessa tider inte passa kan vi komma överens om annan tid.

Vi kommer att fortlöpande ge information om det praktiska runt låssystemet. Än så länge fungerar både kod och nyckel.

Styrelsen

Nyhetsbrev 3-2018

Fastigheten 

På förekommen anledning ber vi alla som har frågor om fastigheten att kontakta styrelsen för svar. En gammal styrelseledamot har på eget bevåg gjort sig till talesperson för styrelsen och lämnat oriktiga uppgifter vid en lägenhetsförsäljning. Det har skapat förvirring för alla inblandade så därför är det bra att gå den rätta vägen för att missförstånd inte ska uppstå.

Om det däremot är problem i fastigheten ska felanmälan skickas till vår fastighetsskötare.

Lösenord

Eftersom lösenordet till våra interna sidor är utlämnat till obehöriga är vi tvungna att byta det.

Mejl om detta har skickats ut till berörda.

Valberedningen
Snart är det dags för årsmöte och därför kommer valberedningen gå runt i huset och fråga efter intressenter.

Har du förslag på kandidat eller helt enkelt föreslår dig själv kontakta gärna Valberedningen genom kontaktformuläret och skriv – Valberedningen – i ämnesraden.

Att jobba i styrelsen är ett roligt uppdrag som både är utmanande men också lärorikt. Och du får en möjlighet att påverka husets framtid.

Årsmöte

Den 22 mars klockan 18.00 är det årsmöte och som vanligt kommer vi att hålla till i Högdalskyrkan. Kallelse med årsmöteshandlingar kommer skickas ut i god tid.

Notera därför datumet redan nu.
Styrelsen

Nyhetsbrev 2-2018

Fastigheten 
Jensen som är vår nya fastighetsförvaltare finns i huset varannan tisdag jämna veckor. Vill du ha hjälp med servicearbeten ta kontakt med dem antingen via telefon eller hemsida och boka tid. Annan tid sker på egen bekostnad. 
Kontakt

El 

Nu när elen ingår i avgiften är det viktigt att tänka på elförbrukningen. Försök därför i möjligaste mån att byta belysning till ledlampor för att även spara på miljön.
 Lås 
Med anledning av att vi byter låssystem till portarna och övriga ytterdörrar i fastigheten är det viktigt att du lämnar ditt telefonnummer till styrelsen för porttelefonen på plan 3. Även om styrelsen har telefonnummer till de flesta är det bra om du lämnar ditt nummer igen. Du kan lägga till flera telefonnummer. Enklast är att svara på mejlet men var tydlig med vad du heter och i vilken lägenhet du bor. 
Mera information kommer.


Förråd och p-platser 

I dagsläget är alla förråd uthyrda. Det finns 2 p-platser kvar för uthyrning. En med el-stolpe och en utan.

Parkeringstillstånd 

Den 1 mars kommer nya p-tillstånd att delas ut till de som hyr p-platser. ÅtervinningsrummetDet står en mikro och en lastpall i återvinningsrummet. Du som ställt dem där ombeds att genast ta bort dem. Som vi tidigare meddelat är rummet ett återvinningsrum och inget annat. Det betyder att det är din granne som måste se till att få bort skräpet om du själv inte ombesörjer bortforslandet.

Mobila miljöstationen
Nästa gång den mobila miljöstationen kommer till Högdalen är den 2 februari. Den kommer att befinna sig på Rangstaplan mellan klockan 19.00 och 19.45. Vad du kan lämna finns beskrivet här

 
Styrelsen

Nyhetsbrev 1-2018

Från och med 2018 får vi en ny fastighetsförvaltare som heter Jensen.

Felanmälan 08-560 502 19

e-post: felanmalan@jensendrift.se

Fastighetsjour: Bravida tel. 020-21 21 12 

El

Nu är även elarbetet klart som innebär att vi alla i fastigheten får ett gemensamt elavtal vilket innebär att vi får våra elräkningar i avgiften. Det betyder ingen avgiftshöjning men detta görs på en testperiod om ett år och om den totala elförbrukningen höjs avsevärt så kommer vi att installera individuella mätare för varje lägenhet och debitera för varje lägenhets förbrukning, så det är viktigt att vi försöker spara el så mycket vi kan.

Vi har även fått problem med vattenläckage på taket som vi nu håller på att åtgärda genom att byta ut det tunna underlag som låg där mot en tjockare variant. Vi räknar med att det skall gå på 10-års garantin.

Lås

Framöver kommer vi att få ett nytt låssystem i huset med brickor och personliga koder samt telefoninloggning för bekanta så vi kommer att vilja ha era telefonnummer som ni vill använda för detta. Detta gör vi för att många nycklar är på drift och för att höja säkerheten i vårt hus.

Sopor

Vi beklagar problemet med sopsorteringen innan julhelgen och mellandagarna men vi kunde inte trots upprepade påstötningar till Ragnsells få dem att tömma som de skulle.

Övrigt

Vi i styrelsen önskar alla i huset ett Gott Nytt År och om det är någon som vill vara med i styrelsen så hör av er till valberedningen!

Styrelsen

Nyhetsbrev 16-2017

Oönskade gäster

Igår under dagtid hade vi oönskade gäster som var och ryckte i dörrar på bland annat plan 10 och 14. Ett inbrottsförsök gjordes i en dörr.

Det är därför oerhört viktigt att du ringer POLISEN omgående när något oegentligt händer i fastigheten. Det är POLISENS ansvar att rycka ut när brott är pågående.

Att informera styrelsen är bra men vi har svårt att agera i efterhand.

Telefonnummer till POLISEN är:  112

Vi är många som bor här och det är omöjligt att känna igen alla. Släpp därför inte in någon som du inte känner igen. Fråga vad gästen har för ärende till fastigheten. På det sättet hjälper vi till att minska risken för inbrott och stölder.

Nycklar

Styrelsen har beslutat att ändra låssystemet på ytterdörrarna till ”brickor” istället för nycklar. I inpasseringssystemet kommer vi även att få porttelefoner på entréplanet. Förhoppningsvis kommer detta bidra till att minska oönskade gäster.

Även uthyrningslokalen kommer att få ett nytt inpasseringssystem med koder som kommer ersätta nycklar. Det kommer underlätta för oss alla.

När detta kommer att genomföras är inte riktigt klart men vi kommer löpande att ge information.

El

Teckna inga nya elavtal om du idag har ett med uppsägning. Om du har ett avtal som löper ut den 1 januari rekommenderar vi att du tecknar ett nytt hos Fortum.

Elen kommer att ingå i avgiften framöver men just nu väntar vi på att mätare ska installeras. Även här kommer vi att fortlöpande ge information.

Styrelsen

Nyhetsbrev 15-2017

Brand

I fredags brann det i en lägenhet på plan 3. Troligtvis var det en elkabel som antänt. Räddningskåren var snabbt på plats och kunde släcka den. Som tur var utlöste jordfelsbrytaren.

Men den riktiga orsaken till branden är i nuläget inte klarlagt.

Jordfelsbrytare 

Det är många som inte vet att vi måste kontrollera jordfelsbrytaren en gång i månaden. Den är placerad i elskåpet och hur man gör står beskrivet i skåpet.

Filter och brandvarnare

Du som fortfarande inte hämtat dina elementfilter och brandvarnare får en ny möjlighet. Söndagen den 29 oktober mellan 18.00 och 19.00 finns vi åter på plats på plan 2. Skulle denna tid inte passa kontakta styrelsen via kontaktformuläret så löser vi det på annat sätt.

Styrelsen